vrijdag 2 december 2011

The Bucket List


Dat gevoel dat je na een film hebt is precies wat een film voor mij maakt of breekt. De diepere boodschap van de film die dan tot je doordringt. En plotseling denk je 'hé verdorie, ze hebben gewoon gelijk'. Bij de film The Bucket List had ik dit gevoel. De boodschap in de film is eigenlijk dezelfde die Marco Borsato in Rood verkondigt. "Pluk de dag want het kan zo ineens je laatste zijn."


De film wordt als volgt omschreven: “Je leeft maar een keer, dus waarom verlaat je het leven niet met stijl? Dat is wat twee kamergenoten op de kankerafdeling, een opvliegende miljardair (Jack Nicholson) en een intelligente automonteur (Morgan Feeman), besluiten te doen als ze het slechte nieuws horen. Ze maken een lijst van dingen die ze nog willen doen voor hun dood en gaan de wijde wereld in voor het avontuur van hun leven. Vrije val met een parachute? Gedaan. Met een Shelby Mustang over een circuit racen? Gedaan. Naar de grote piramide van Cheops staren? Gedaan. De vreugde in hun leven ontdekken voor het te laat is? Gedaan!
De vreugde in hun leven ontdekken voor het te laat is? Gedaan!
Onder de behendige regie van Rob Reiner spelen de twee grote sterren met hart en ziel een geestige en listige rol in dit geïnspireerde eerbetoon aan het leven waarin bewezen wordt dat nu het beste moment is.”

Het is een echte ‘feel good movie’ en gewoon leuk om te kijken, maar de diepe boodschap raakte mij toch echt. Vaak zijn we zo druk bezig met de dingen die 'moeten' dat we vergeten de dingen te doen die we echt willen. Natuurlijk is het op deze leeftijd nog een beetje macaber om een lijst te maken met dingen die je wilt doen voordat je doodgaat. Maar ik vind het nog niet eens zo'n gek idee. Waarom wachten tot het einde van ons leven met doen wat we altijd al willen? Waarom niet gewoon elke dag iets doen wat we echt willen?

Na deze film ging ik eens bij mezelf afvragen wat ik nou eigenlijk allemaal wilde doen in mijn leven. Wat me opviel was dat ik alleen aan de kleine dingen kon denken. Lachen tot je moet huilen, tot over je oren verliefd zijn, een goed boek lezen en ga zo maar verder. Natuurlijk wil ik ook wel grote dingen maar die zou ik er zelf toch niet zo gauw op zetten. De grote dingen zijn bijna een beetje eng om erop te zetten, omdat als ze dan niet lukken je er voor altijd aan herinnerd wordt.

Dit is voor het eerst dat ik van een ‘bucketlist’ hoorde. Maar het schijnt dus al veel langer te bestaan. Er zijn zelfs speciale sites waar je je eigen bucketlist bij kan houden en die van anderen kan bekijken. Ik heb zelf geen ervaring met zulke sites en eigenlijk gaat het me ook een beetje ver. Wel lijkt het me leuk om af en toe een keer een artikel te maken over mijn ‘bucketlist’. Met zo’n bucketlist ga je naar mijn mening veel bewuster leven en genieten van het leven.
 

1 opmerking:

  1. Een prachtige film is het inderdaad :) Zette mij ook zeker aan het denken. Zo'n lijst heeft iedereen denk ik wel in zijn hoofd, maar als je hem fysiek maakt ben je al een stap verder.

    Helaas maar weinig films met een boodschap, maar ik kan je zeker aanraden eens "into the wild" te kijken. Een van mijn favoriete films, en degene die me het meest aan het denken heeft gezet.

    BeantwoordenVerwijderen